diumenge, 1 d’octubre del 2017

PER OCTUBRE COMENÇAM AMBIENTS!!!







Durant el mes de setembre hem intentat anar montant les nostres aules per començar els ambients, som conscients que encara ens queda molta feina per fer, però tenim molta il·lusió i els infants estan impacients per començar, a poc a poc anirem afegint més material, espais i novetats. Aquest trimestre servirà per començar a adaptar-nos a la dinàmica dels ambients i anar modificant l'espai segons els interessos dels infants.










QUÈ SÓN ELS AMBIENTS  D’APRENENTATGE?
Els ambients són diferents espais d’aprenentatge, de relació i comunicació on a partir de diferents propostes els infants poden actuar, observar, experimentar, construir, inventar, imaginar, compartir, relacionar-se, emocionar-se…i interactuar amb els altres.
Aquest plantejament de treball  respon a la necessitat que mostren els infants de jugar i relacionar-se. És una manera de poder donar resposta als interessos i necessitats dels infants i respectar els diferents ritmes d’aprenentatge.
Els infants disposen d’un temps d’experiència activa, construïda per l’adult, però reconstruïda per ells mateixos, on nens i nenes es reuneixen per explorar diverses possibilitats de joc i dels materials.
QUÈ PRETENEM ACONSEGUIR AMB ELS AMBIENTS (OBJECTIUS)?
–  Potenciar el llenguatge oral.
– Afavorir les relacions socials i de convivència entre els infants de diferents edats.
– Desenvolupar els hàbits socials; compartir espais, jocs, joguines, posar-se d’acord els uns amb els altres, establir normes de comportament i de joc…
– Desenvolupar el llenguatge oral: lèxic, espontaneitat en la parla…
– Aprendre dels companys/es, no només de l’adult.
– Oferir als infants un espai de joc on poder investigar, observar, manipular…de manera constant i lliure sistemàticament.
– Expressar els seus sentiments, emocions i sensacions  lliurement.
– Respectar a les persones i els materials.
PRINCIPIS METODOLÒGICS DELS AMBIENTS
ALUMNE/A:
  • L’Infant és el constructor del seu propi aprenentatge. Investiga, prova, assaja, modifica, construeix, destrueix, parla, raona, explica, inventa, imagina…
  • Considerem important també l’organització de grups naturals, no constituïts per edats, sinó per interessos, que afavoreixin la interacció, col·laboració i cooperació entre infants de diferents edats, on es donin relacions d’ajuda.
MESTRE/A:
  • La funció de les mestres és fer de guia, d’organitzadores, de mediadores que faciliten el procés d’aprenentatge.
  • Fer reunions periòdiques per valorar el funcionament d’aquests ambients (pensem en afegir noves propostes, oferim materials nous, acordem criteris de funcionament, d’avaluació…)
ESPAIS I MATERIALS:
  • Donem molta importància als espais i a la seva organització. Creiem que tant l’espai com els materials són la principal estratègia d’intervenció.
  • Utilitzar tota mena de materials; naturals, efímers, durs, tous, continus, discontinus…
  • Crear espais atractius i susceptibles d’aprenentatge.
L’ACCIÓ:
  • L’activitat o joc lliure és el principal recurs didàctic i d’aprenentatge. Es prioritzen, per tant, les tasques no dirigides tot i que n’hi ha una sèrie de consignes bàsiques que calen seguir.
FUNCIONAMENT DELS AMBIENTS
De dilluns a dijous a partir de les 12'00h els infants d'Educació infantil van a fer ambients. Ara per començar i conèixer el funcionament triaran on volen anar el mateix dia, més endavant circularan lliurement.
Els ambient d’aprenentatge són 3; joc simbolic i manipulació (3 anys), art i construccions (4 anys), pre-llenguatge i matemàtiques (5 anys).
A poc a poc anirem penjant fotos i donant més informació. Si teniu roba, mocadors, polseres, ulleres, capells, sabates, bolsos....o tèxtil d'hogar com estovalles, coixins, teles, llençols....que ja no necessiteu o utilitzeu ens aniria molt bé per l'espai de disfresses.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada