Durant el mes de setembre hem intentat anar montant les nostres aules per començar els ambients, som conscients que encara ens queda molta feina per fer, però tenim molta il·lusió i els infants estan impacients per començar, a poc a poc anirem afegint més material, espais i novetats. Aquest trimestre servirà per començar a adaptar-nos a la dinàmica dels ambients i anar modificant l'espai segons els interessos dels infants.
QUÈ SÓN ELS AMBIENTS D’APRENENTATGE?
Els ambients són diferents espais d’aprenentatge, de relació i comunicació on a partir de diferents propostes els infants poden actuar, observar, experimentar, construir, inventar, imaginar, compartir, relacionar-se, emocionar-se…i interactuar amb els altres.
Aquest plantejament de treball respon a la necessitat que mostren els infants de jugar i relacionar-se. És una manera de poder donar resposta als interessos i necessitats dels infants i respectar els diferents ritmes d’aprenentatge.
Els infants disposen d’un temps d’experiència activa, construïda per l’adult, però reconstruïda per ells mateixos, on nens i nenes es reuneixen per explorar diverses possibilitats de joc i dels materials.
QUÈ PRETENEM ACONSEGUIR AMB ELS AMBIENTS (OBJECTIUS)?
– Potenciar el llenguatge oral.
– Afavorir les relacions socials i de convivència entre els infants de diferents edats.
– Desenvolupar els hàbits socials; compartir espais, jocs, joguines, posar-se d’acord els uns amb els altres, establir normes de comportament i de joc…
– Desenvolupar el llenguatge oral: lèxic, espontaneitat en la parla…
– Aprendre dels companys/es, no només de l’adult.
– Oferir als infants un espai de joc on poder investigar, observar, manipular…de manera constant i lliure sistemàticament.
– Expressar els seus sentiments, emocions i sensacions lliurement.
– Respectar a les persones i els materials.
PRINCIPIS METODOLÒGICS DELS AMBIENTS
ALUMNE/A:
- L’Infant és el constructor del seu propi aprenentatge. Investiga, prova, assaja, modifica, construeix, destrueix, parla, raona, explica, inventa, imagina…
- Considerem important també l’organització de grups naturals, no constituïts per edats, sinó per interessos, que afavoreixin la interacció, col·laboració i cooperació entre infants de diferents edats, on es donin relacions d’ajuda.
MESTRE/A:
- La funció de les mestres és fer de guia, d’organitzadores, de mediadores que faciliten el procés d’aprenentatge.
- Fer reunions periòdiques per valorar el funcionament d’aquests ambients (pensem en afegir noves propostes, oferim materials nous, acordem criteris de funcionament, d’avaluació…)
ESPAIS I MATERIALS:
- Donem molta importància als espais i a la seva organització. Creiem que tant l’espai com els materials són la principal estratègia d’intervenció.
- Utilitzar tota mena de materials; naturals, efímers, durs, tous, continus, discontinus…
- Crear espais atractius i susceptibles d’aprenentatge.
L’ACCIÓ:
- L’activitat o joc lliure és el principal recurs didàctic i d’aprenentatge. Es prioritzen, per tant, les tasques no dirigides tot i que n’hi ha una sèrie de consignes bàsiques que calen seguir.
FUNCIONAMENT DELS AMBIENTS
De dilluns a dijous a partir de les 12'00h els infants d'Educació infantil van a fer ambients. Ara per començar i conèixer el funcionament triaran on volen anar el mateix dia, més endavant circularan lliurement.
Els ambient d’aprenentatge són 3; joc simbolic i manipulació (3 anys), art i construccions (4 anys), pre-llenguatge i matemàtiques (5 anys).
A poc a poc anirem penjant fotos i donant més
informació. Si teniu roba, mocadors, polseres, ulleres, capells, sabates, bolsos....o tèxtil d'hogar
com estovalles, coixins, teles, llençols....que ja no necessiteu o utilitzeu
ens aniria molt bé per l'espai de disfresses.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada