dimarts, 5 de maig del 2020

ELS CONTES NUMÈRICS QUE FAN VIBRAR ALS INFANTS

Aquí teniu una publicació interressant del blog "Aprenent amb les mans" que ens ofereix un

llistat de contes i les caixes d’elements amb els quals els ha  unit....per treballar les matemàtiques a infantil de manera molt original i divertida. 

Però primer recomanacions de l'autora, na Lara Giménez Barragán :


"...Us recomano que aneu a les estanteries on hi ha els contes bonics… Editorials com ING, kalamdraka, Kókinos, són èxits gairebé segurs de qualitat. L’autor  Eric Carle és font de contingut matemàtic amb una il·lustració, contingut i mirada molt interessant. Llegiu i llegiu i on la quantitat sigui l’element clau de la història preneu-los i busqueu els elements que us serviran per narrar-los i per oferir vivències de quantitat als infants.




Us recomano que narreu primer el conte i si ho veieu convenient a posteriori oferiu als infants els contes il·lustrats no a la inversa… deixeu primer que s’emportin pel missatge i connectin amb la imaginació, el ritme de la història i el plaer de que el conte entri pel nombre més gran de sentits..."




LA ZEBRA CAMIL·LA de Marisa Núñez i Óscar Villán. (Kalandraka)









Una zebra que perd set ratlles del seu “vestit” i es posa trista i plora set llàgrimes. Aquesta té la sort de trobar-se amics que li van oferint ratlles diferents fet que la fa estar cada vegada menys trista.


Elements: 7 betes diferents que il·lustren les ratlles que li van regalant els diferents animalons . Un conta-gotes per il·lustrar les llàgrimes amb una esponja del mar per recollir-les.





Amb aquest conte es construeix el 7 amb les ratlles i es desfà el 7 amb les llàgrimes.




LA SEMILLITA de Eric Carle. (kòkinos)





Un gira-sol deixa anar 10 llavors al vent… cadascuna amb la seva singularitat anirà aterrant en un escenari diferent.


Elements: 10 llavors i 10 teles de diferents colors i estampats i textures simbolitzen els escenaris triats per cada llavor.


La quantitat deu va apareixent davant la mirada encantada dels infants a mesura que abans la narració del conte.







L’ERUGUETA GOLUDA de Eric Carle. (kòkinos)













Una eruga petitona neix d’un ou i cada dia de la setmana es menja una peça més de fruita de tal manera que es va fent molt gran.


Elements: Eruga de corda. Les peces de fruita (Una poma, dues peres, tres prunes, quatre maduixes i cinc taronges). Un capoll de llana cardada. Ales.






Les fruites les he foradat per tal que s’experimenti la vivència sensorial de travessar les diferents quantitats.



EL RAMAT de Margarita del Mazo Guridi. (Edicions la fragatina)











Tothom té assignat un ramat d’ovelles propi per comptar abans d’anar a dormir i en Miquel un nen en té un on l’ovella número 4 no vol saltar la tanca.




Elements: Un ramat de 9 ovelles amb un número que li penja al davant a la que li se l’hi ha assignat la posició número 4 és negra.




És un conte moooolt divertit.

En aquest apartat dedicat als contes no vull deixar d’escriure envers la gran importància dels contes acumulatius. Ideals pels més menuts que encara associen la quantitat de forma global no unitària. Aquesta etapa es caracteritza perquè la resposta a la pregunta “Quants en tens? És molts o pocs”.

En aquesta etapa infantil són molt significatius els contes, cançons, poesies acumulatives. Els nens i nenes manifesten la seva noció de quantitat amb expressió de sorpresa i alegria a mesura que la llista de personatges va incrementant…

Aquí us deixo alguns exemples que formen el meu repertori….




EM FEU UN LLOC de Loek Koopmans. (Ing Edicions)









Conte amb una il·lustració molt delicada on un caçador per la seva guant de llana. De forma acumulativa els animals s’hi van posant a dins demanant permís al que ja s’han fet un lloc anteriorment. 


Elements: En homenatge a la pedagogia Waldorf de la qual s’alimenta el conte. Animalets de feltre estil Waldrof i una guant gegant teixit amb llana. 


L’autor juga amb l’increment de la mida dels animals a mesura que incrementa la quantitat d’animal que hi ha dins del guant.



CONTE MASSATGE ADAPTACIÓ DEL CONTE DE QUÈ FA GUST LA LLUNA de Michael Grejniec. (Kalandraka)


Us deixo aquest vídeo ja que posar paraules aquest conte em resulta molt complicat.



 CONTE MIMAT DE TAMARA CUBAROSVSKY “Casa casita- cuento de invierno”

És una preciossitat de conte acomulatiu mimat de pedagogia Waldorf… als infants els encanta no us el perdeu… costa una mica de recordar però val molt la pena…


Cocodrilo de Kalandraka

Un conte on a través de la poesia cantada s’expressa un joc de paraules d’acomulació d’elements.


De què fa gust la lluna de Kalandraka

Un conté on diferents animals es van sumant un a un per a fer una torre molt alta per arribar a fer-li una caixaladeta a la lluna per descobrir-ne el gust d’aquesta.
 






El camaleón camaleónico de kókinos

Un conte on un camaleó insatisfet amb la seva naturalesa va adquirint propietats de molts animals tot convertint-se pàgina a pàgina en un animal cada vegada més estrambòtic.
 






La poma de Combo

Un conte on una nena i cada vegada més amics l’ajuden a cercar una poma que li ha caigut de les mans i a rodolat muntanya avall per després compartir-la amb tots ells.
 
Los bolsillos de Lola de Kalandraka

Un conte divertit on no paren de sortir de les butxaques d’un abric ben especial elements que serveixen per afrontar diferents situacions.






Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada